lørdag 26. november 2011

Malta 26.11.2011 - Vin

Vintradisjonen på Malta går 2 - 3000 år tilbake, litt avhengig av hvem du snakker med. Tusen år fra eller til spiller vel ingen rolle, så lenge vinen konsumeres etter hvert som den produseres. Malteserne er nok veldig glade i vin - kanskje derfor jeg fant meg så godt til rette fra første dag..? - de klarer ikke å lage nok selv, og må importere - eller er det muligens oss turistene som lager krøll i "vinporteføljen"? De startet i sin tid friskt opp med et par sorter druer, men i tillegg til ferdig vin, måtte de importere vinstokker, fortrinnsvis fra Italia. Det rare er, at dersom det produseres utelukkende på de opprinnelige, maltesiske druene, kan vinen kalles maltesisk. Finnes det imidlertid så mye som et snev av en importert drue, som dermed ikke er etnisk maltesisk, må den kalles utenlandsk. Dette til tross for at vinstokken sikkert er både 8. eller til og med 20. generasjons innvandrer...

Som den vinelskeren jeg er, fant jeg fort frem til et kurs i vinsmaking. Det foregikk på Grotto Tavern, Rabat (ved Mdina for de som begynner å bli litt kjent), og som seg hør og bør i en grotte - hele Malta er en stor sveitserost! Hvis du ser godt etter til venstre, midt på bildet, ser du nedgangen til naboens grotte...

Ja, ja, når sant skal sies har jeg ikke havnet i vinens Mekka... Det var så ille at jeg nesten hadde gitt opp, men da vi kom til det 7. glasset, var det endelig noe som minnet om vin! Til de som lurer - ja da, jeg spyttet!!!


Av de 5 maltesiske vingårdene, har jeg smakt grei vin fra 2 av dem.

Siste glasset, det som minnet om rødvin er laget av Meridiana www.meridiana.com.mt en av de beste vinprodusentene her tror jeg. De selger stort sett til restauranter, og er således vanskelig å oppspore i butikkene. De restaurantene som ikke fører vin herfra, vil helst ikke skjønne hva du mener om du ber om vin fra Meridiana.

Hver lille hjørnesjappe omsetter selvfølgelig vin, og jeg har faktisk funnet grei fransk musserende til 3,5 euro, eller ca 28 kr!!!


Grotter er et bra sted å lagre vin, ganske jevn temperatur og passe fuktig.

Uansett var det en stemningsfull tur, men det viste seg på hjemveien at ikke alle hadde brukt spyttebøtta...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer