søndag 13. november 2011

Malta 13.11.2011 - Mat

Malta har mer å by på enn kirker og katedraler! Kjøkkenet er inspirert av middelhavslandene, kanskje spesielt Italia. Jeg bestilte spagetti carbonara på en restaurant, og var på god vei til å sende kelneren til et annet bord da han kom med maten. Heldigvis er jeg litt treg noen ganger, så jeg registrerte at maten inneholdt både spagetti og bacon før jeg fikk sagt noe. Det viste seg å være en maltesiskinspirert italiensk spesialitet... Jeg vet ikke når i prosessen det gikk maltas vei, men det som er sikkert er at både spagettien og baconet ble godt stekt i sammenvispet egg - sprøtt på begge sider! Det var ganske godt, bare litt annerledes...


Som tidligere nevnt må Malta importere all frukt som vokser på trær, men dyrker selv mye grønnsaker. For å utnytte alle muligheter, vokser det gresskar på hustakene enkelte steder!!! Jeg har antagelig kjent smaken av slangeagurk for første gang - hjemme smaker den bare vann, og vann bør som kjent helst ikke ha noe smak... Her ser de ut som slanger, har sikkert noe med navnet å gjøre, men takke meg til slangeagurk - sprø og saftig -  med en søtlig frisk smak enn rettagurk uten.

Kaktus, både med og uten frukt, ses overalt på øyene. Frukten er, som jeg har prøvd å få frem på bildet, saftig! I tillegg har også den en mild, søtlig smak og kan godt deles i to og spises med teskje - regn med noen "multesteiner", men den brukes også f. eks. i likør og "gåtteri"...

I og med at vi er inne på sunne matvarer, tar jeg like godt med litt sjokolade! Sunt og godt for både kropp og sjel! På Malta har de mye rart for seg, og går ikke avveien for en fest eller to. Her lager de like godt matfestivaler: melkefestival, ostefestival, osv, hvert lille tettsted sin festival. Jeg var så heldig at turen var kommet til sjokoladen, og det var omtrent som å være på Karl Johan under VM! Alt som kunne krype, gå, sitte, trilles og bæres var ute i gatene i Hamrun - et lite sted vest for Valletta. Det var sjokolade i alle former, farger og fasonger: kaker - ikke helt uvanlig kanskje - forskjellige figurer, pasta med sjokolade, pannekaker med sjokolade og pølsene hadde som seg hør og bør et smakfullt sjokoladetrekk.. Jeg ble mest fristet av denne kaken og noen eksklusive små konfektbiter. Prøvde å holde meg til kaffen kom på bordet, men et trent øye vil se at noen har prøvesmakt... 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer