tirsdag 15. november 2011

Malta 15.11.2011 - Service

Servicenivået her på Malta er et kapittel for seg. De lever av turistene, over 1,1 millioner turister er innom øya hvert år, og som den observante leser du er, (du husker selvfølgelig hva jeg skrev 6. november) har du nok kjapt regnet ut at det kommer nesten 3 ganger så mange turister hit som det er innbyggere. Dermed forventet jeg en høy grad av vennlighet og service - at jeg kunne ta så feil!!! I butikken på hjørnet gidder de knapt se opp når jeg kommer, og det har heldigvis ikke noe med meg som person å gjøre, de fortsetter å snakke med hverandre eller i mobilen. Hvis jeg drister meg til et lite "hei", ser de på meg med mord i blikket... 
  
I guideboken jeg kjøpte før jeg dro, var det listet opp enkelte steder jeg simpelthen måtte innom i løpet av oppholdet. Ett av disse stedene var Caffe Cordina i Valletta. At stedet har sjarm, er nydelig og spesielt er helt klart - jeg fikk nostalgiske tanker til gamle Eriksen i Nordregate i Trondheim - men jeg anbefaler altså bare å ta en kikk inn. Ikke sett deg ned med mindre du har veeeldig god tid og liker tanken på være usynlig en halvtimes tid. Kelnerne svinset rundt bordene til malteserne og disket opp med både det ene og det andre, folk kom og gikk og vi øynet stadig håp om å bli lagt merke til... Etter ca en halv time fikk vi bestilt kaken vår, men det vanket ikke noe smil fra den ansatte og følgelig heller ikke noe driks fra turistene, det passet vi ekstra godt på!!!  Ps. kakene var tørre også, ikke himmelsk som vi var lovet i boka..

Nå finnes det selvfølgelig unntak, heldigvis! På markedet i Valletta fant vi én bod som ikke hadde spesialisert seg på importerte akryl/nylon-gensere. Her var det håndarbeide av beste kvalitet, og hva mer interessant var - han hadde skjønt at dersom han var serviceminded, fikk han pengene våre!
Jeg har snakket med en malteser om dette, og da sa han følgende: gå til nærbutikken, fortell at du har fått tips av en nabo om at de i denne butikken har friske, flotte varer, at det er god service, og at jeg kommer til å bo her de neste ukene, hva kan de anbefale meg i dag? Altså god gammeldags smisking, det finnes andre uttrykk som er mer dekkende, men jeg prøver å holde en dannet tone... Vi fortsetter: de første gangene skal jeg gi litt tips, for i neste omgang å få igjen med renter, eller rabatt som det også kalles! Grønnsakene i super'n på hjørnet ser ikke spesielt helsebringende ut, men dersom de har lært deg å kjenne, stikker de ut på bakrommet og henter førsteklasses vare!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer