torsdag 24. november 2011

Malta 24.11.2011 - Offentlig kommunikasjon

Offentlig kommunikasjon her på Malta = buss. Tog, trikk, bane og den slags finnes ikke, og det skal busselskapet være glad for! Side opp og side ned med synspunkter om bussen i lokalavisene er ikke positivt!



Malteserne håpet selvfølgelig på ryddige transportforhold når denne gule turistattraksjonen for ganske kort tid siden ble byttet ut med de supermoderne importert fra London, men den gang ei.. Systemet skifter så ofte at de har sluttet å trykke opp rutetabeller!!!

Bussnummer og -ruter er et salig kaos, ikke engang bussjåføren vet sikkert hvor han skal parkere ved rutebilstasjonen utenfor Valletta! Der løper en mengde menn rundt med refleksvester og fekter hoiende med armer og bein, kjefter og smeller, sender både busser og passasjerer fra den ene midlertidige avgangen til den andre midlertidige midlertidige, frem og tilbake! Heldigvis har jeg god tid og er glad i å gå, og nå som kartet virker, blir det jo mindre av det... Bussen jeg tok i går, kjører ikke samme rute i dag må du tro, så på den måten får jeg sett mange steder uten å planlegge...

Bussjåførenes lynne varierer, én var så sint da jeg skulle betale og ikke hadde akkurat i mynter at jeg fikk beskjed om å gå av, men de fleste er veldig greie, tross kaos og sure kommentarer! Noen er til og med så greie at dersom du er søt nok, stopper de, uansett om du har rukket ut armen eller ikke...

Apropos buss - vi har jo lært at trening øker blodsirkulasjonen, men på Malta vil jeg heller anbefale en busstur! Her er veistandarden i den forfatning at enhver celle umiddelbart smetter ut av dvalen, og du kan kjøre så mye du vil for bare 2,6 euro!

Jeg har vært ute for billettkontroll én gang - den gangen bussjåføren trodde jeg var over 65 sånn helt uten videre, og det mente tydeligvis kontrolløren også, for han blunket ikke engang da jeg viste han honnørbilletten.. og takk for den!

Bortsett fra t, er det lett å bli innbilsk her, bilene tuter i ett sett, men så viser det seg etter hvert at de bare markerer førstemann til krysset!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer