søndag 30. oktober 2011

Malta - Gozo 30.10.2011

Velkommen til Gozo!!

Gozo er den nest største øya som utgjør Malta, og ligger nordvest for hovedøya. Gozitanerne vil overhode ikke betegnes som maltesere, men de er nå en gang det... Gozo består av høye, steile klipper og smale fjorder i sør og roligere bukter på nordsiden samt et utall grotter. Øya er bare 14,5 km lang og 7,2 km bred, og innbyggertallet er ca 31.000.


Her er jeg på grottetur med noe de kaller båt... Den flyter ja, men båt..?? Farkosten var ca 2,5 meter lang og så smal at vi nesten måtte svømme etter... "Sjåføren", jeg nekter å kalle han kaptein!, ropte på 6 stykker da vi kom. Siden det allerede satt 2 staute karer i front, tenkte jeg at vi sikkert måtte redusere til 4 og satte meg så midt i jeg kunne. At jeg kan ta så feil - han som bestemte, og skulle tjene penger, geleidet den ene etter den andre ombord - til slutt hadde ripa nesten nådd vannskorpa og jeg begynte å lure på om dette egentlig var noe jeg hadde veldig lyst til... Plutselig var vi 8 voksne + pengeinnkreveren, og ikke alle hadde skjønt dette med karbofattig kost for å si det sånn! I og med at jeg kan svømme var det ikke noe alternativ å forlate området - jeg er jo ingen pingle heller (i alle fall ikke så noen ser det) - men jeg tok av meg sekken for sikkerhets skyld - skulle jeg ut å bade, fikk det bli lettest mulig...


Turen ble uforglemmelig! Vi var heldige med sola, så vi fikk med oss et nydelig fargespill inne i grottene - lilla og lysende grønt i tillegg til det asurblå havet. Jeg vet ikke hvor dypt det klare vannet var, men etter turen var det deilig med en liten svømmetur - helt frivillig!!!
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer