fredag 28. oktober 2011

Malta 27.10.2011 - Velkommen

Velkommen til Malta!!

Malta ligger i Middelhavet, og består av 2 små øyer - Malta og Gozo. Frem til 1964 var Malta en Britisk koloni, så de fleste snakker både engelsk og maltesisk.



Ikke nok med at det er venstrekjøring - heldigvis er bilistene hensynsfulle, de lukter nok en turist på lang avstand - men fortauene er ca 20 cm +, og det finnes restauranter over alt! Som her i rundkjøringen i Paceville, litt nord for hovedstaden Valletta. Med livet som innsats rigget jeg meg til og bestilte et glass tørr maltesisk hvitvin - mitt første møte med restauranter og vin på Malta!




Stedsansen har aldri vært noe jeg bruker å skryte av, som regel blir det omveier - og da snakker vi OMVEIER - dersom jeg prøver meg på en snarvei... Jeg bestemte meg for å gå til Sliema, et tettsted mellom Paceville og Valletta. Det virket ikke særlig langt på kartet, så jeg regnet med å bruke under en time. Det merkelige var at kartet ikke stemte med terrenget (les gatene), og gatene jeg gikk i fant jeg ikke på kartet.. Smart som jeg er, ville jeg ta en snarvei - kartet hadde jeg for lengst puttet i vesken, det var jo ubrukelig... Etter noen timer på vandring kom jeg frem, men hadde jeg lært? Neida, jeg prøvde på "snarveier" tilbake også.. Det var mørkt da jeg endelig fant hotellet, men jeg hadde snakket med mange hyggelige folk underveis. Alle mente det var galskap å gå den strekningen jeg gjorde, de ville plassere meg på en buss. Lite visste de om min erfaring med busser på ukjente steder, så jeg avslo - jeg skal nemlig se resten av Malta i flere omganger...

1 kommentar:

  1. Hehehe..., men det er jo litt tøfft å ta beina fatt på den måten. Jeg synes det høres sjarmerende ut. Kos deg videre og ha en fin ferie. :))

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer