onsdag 25. januar 2012

Enkelt knekkebrød, lavkarbo og full av næring!

Tile en stor stekeplate trenger du:
  • 50 g mandler
  • 25 g linfrø
  • 100 g sesamfrø
  • litt solsikkekjerner og gresskarkjerner dersom du har
  • 1 ts fiberhusk
  • 1/4 ts salt
  • 2,5 dl vann
Mal mandler og linfrø. Der går an å kjøpe ferdig malt linfrø, men oljen i linfrøene harskner fort, så det er bedre å male selv - du skal jo likevel kjøre mandlene en omgang i blenderen.. Linfrø bør oppbevares mørkt og kjølig. (Jeg har alle frø og kjerner i kjøleskapet, fordi mye av den vegetabilske oljen har lett for å harskne..)
Tilbake til fremgangsmåten:
Bland alt det tørre og tilsett vann. (Mengde fiberhusk kan variere, har du en blå pakke, kan det hende du må bruke ca 1 ss.) La det svelle til alt vannet har trukket inn, ca 10 min. Bre deretter et tynt lag av massen ut over et bakebrett dekket med bakepapir. Bruk en kniv og marker hvor du vil dele knekkebrødene når de er ferdige. Blir ca 12 - 16.
Stekes ca 40 min i varmluft på 160 grader. Kikk på dem etter 20 min og se om de er ujevnt stekt, da er det lurt å snu brettet. Siste tiden kan også stekes med ovnsdøra oppe for å få tørket knekkebrødene skikkelig.

Har du fått noen småbiter og kanskje smuler? Heldiggris, da har du jo snacks også!!

1 kommentar:

  1. Dette ser lekkert ut Guri! Gleder meg til å prøve dette, og kvitter meg med rugmelet ;-)
    Anne Cecilie

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer