onsdag 7. desember 2011

Malta 07.12.2011 - Spisesteder

Rett skal være rett, det finnes faktisk flere kafeer og restauranter med både god og svært god service her på Malta, i tillegg er maten nydelig. Jeg har for vane å spørre lokalbefolkningen til råds når jeg skal spise på ukjente steder, og det kan vise seg å være smart! Her har jeg funnet frem til noen steder jeg gjerne anbefaler deg å stikke innom - dersom du ikke er for langt unna - og det er du ikke på denne øya:


Café Cuba har allerede blitt min stamkafé. Jeg elsker å sitte midt i det pulserende livet, høre summingen, latteren og innimellom en høylydt diskusjon rundt meg. Språket er 60 % arabisk, resten en blanding av italiensk, fransk, gresk og spansk, så jeg forstår ikke noe, men det forringer ikke opplevelsen, tvert imot! Jeg føler stemningen mer enn jeg hører...

For å si det med Oscar Wilde - "I can resist anything but temptation!"... Bildet taler godt for seg selv, dette er obligatorisk! Jeg lever nemlig i den villfarelsen at på ferie kan jeg spise så mye is og kaker jeg har lyst på, og det gjør jeg...
Pizzaiolo Tommaso Mastromatteo er hentet helt fra Napoli for å lære bort kunsten å bake nydelig italiensk pizza. Læretiden er over, så neste uke er det en lokal pizzabaker som leverer. Ovnen er en skikkelig bakerovn, men bål innerst.

Servicen er ikke alltid 100%, men det er så god atmosfære her, så om jeg sitter litt før jeg får bestilt, er det nesten bare en bonus.

Kafeene ligger på rekke og rad langs Stranden i Sliema. Det virker ganske stille og rolig når du går gjennom de fleste, for du går bokstavelig talt gjennom dem, men så er det akkurat som å entre et vepsebol, da har du kommet til min stamkafé.



I tillegg til stort utvalg av kaker og nydelig is, har de forskjellige lunsjretter. Jeg prøver meg selvfølgelig på pizzaen til Tommaso, og er storfornøyd!!

Café Cuba - tlf 2010 1313
The Strand, Sliema


Når du først er i Sliema, og har lyst på en restaurantlunsj eller -middag, synes jeg Ta'Kris er et bra alternativ. Et godt tegn er at de fleste gjestene er maltesere. Dette er ikke en restaurant du bare snubler over, men har du adressen og har et kart som virker, ja da sier jeg bare velbekomme!

Ta'Kris Restaurant - tlf 2133 7367
80 Fawwara Lane, Sliema
www.planetsoftpages.com/takris


Da Pippo Trattoria er en av Vallettas "hotteste" lunsjrestauranter, der man går for å se og bli sett, for å rydde enhver mistanke av veien -  jeg gikk bare for å se altså...! Servicen er på topp, og det er prisen også...

Gjestene blir geleidet til en disk full av sjømat og kjøtt. Her er det bare å peke ut hva man ønsker at kokken skal tilberede...

Maten er grei, men jeg må lete etter sjømaten i all pastaen. Mulig det hadde vært  bedre å bestille noe kjøtt?

Da Pippo Trattoria - tlf 2124 8029
136 Melita Street, Valletta



Museum Café er et gammelt, intimt og koselig spisested i Valletta, veldig annerledes enn Da Pippo! Lokalbefolkningen opptar de fleste bordene, og maten er både rimelig og god!


En gammel mann dukker plutselig opp, og det er da jeg skjønner poenget med lueknaggen... Han rekker ikke å sette seg før kelneren er der og gir han en overhaling! Det skjer selvfølgelig på utenlandsk, men jeg skjønner da såpass at han skulle ha tatt av seg hatten før han satte seg! Stakkaren ser helt knust ut, og prøver etter beste evne å unnskylde seg, men det er nytteløst høres det ut til... Har bare lyst til å gå bort og trøste, men jeg vet ikke hvor sterkt hjerte han har...!


Jeg traff et fotballag, eller ihvertfall ledelsen i laget - www.pembrokeathletafn.com - de som spiller er visst en helt annen årgang!

Museum Café - tlf 2124 2833
24 Melita Street, Valletta


Angelica er nesten nyåpnet, utrolig sjarmerende og helt spesiell! (Her ble jeg anbefalt å finne bildene jeg skulle bruke på nettet, de hadde nemlig betalt i dyre dommer for en ordentlig fotograf...)


Da jeg bestilte gresskarsuppe, fikk jeg en prøvesmak, i og med at de hadde brukt chardonnay som en smakstilsetning, men litt vin hindrer ikke denne jenta!!

Angelica - tlf 2122 2777
134 Archbishop Street, Valletta
www.angelicamalta.com

Da jeg så dette skiltet, måtte jeg sjekke om de hadde grønne strømpebukser... Det hadde de ikke, men jeg fikk forklaring på navnet: Primavera betyr vår på italiensk, og bestefaren til han som drev nå, hadde i sin tid åpnet sitt livsverk om - ja nettopp våren!




Jeg har en lei tendens til å smake på maten før jeg finner ut at jeg skal ta bilde... Servicen er nok bare grei, men artig å ha vært her!

Primavera - tlf 2182 6226
School Street, Valletta


Dersom du rusler i St. Julians, og havner i Spinola Bay - enten frivillig, eller via en snarvei - kan jeg varmt anbefale Gululu! En utsøkt service ved vannkanten i tillegg til nydelig mat og et greit prisnivå - nyt! (Ikke fall for fristelsen å gå innom en av naboene, da blir du skuffet...)


Octopussalaten inneholder akkurat det, som bildet viser slipper jeg å lete etter blekkspruten!

Gululu - tlf 2133 3431
133 Spinola Road, St, Julians
www.gululu.com.mt

2 kommentarer:

  1. Du beskriver alt så levende at jeg får fryktelig lyst til å følge i dine fotspor her!!

    SvarSlett
  2. Det ser ut som om du har det som plommen i egget ;-)Tenker jeg også må ta meg en tur til Malta etter all denne lesingen :-)Kos deg!!! Klem fra Hilde

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer